Network Menu

Rapport: Jubileumsresan till Sicilien

Sweor firar SWEAs 40-årsjubileum med en drömresa till Sicilien

Text: Kickan Williams (South Florida)
Bilder: Kickan Williams (South Florida), Maria Manse (Zürich), Inger Eng (South Florida)

Tack alla Sweor i 40-årskommittén och tack Elizabeth Cederholm (Rimini) för att denna resa blev till! Det blev ett äventyr att minnas för livet.

Här följer Kickans rapport och intryck från resan.

Jubileumsresan var ett helt privat arrangerat program av och för enskilda Sweor. SWEA International, Inc. bar inget ansvar i samband med denna resa.

Dag 1: Elizabeth fanns på plats på Catanias flygplats för oss som anlände på de mest omöjliga tider första dagen. På något sätt kom vi alla fram till vårt hotell första natten på resan, Hotel Eureka Palace nära Syrakusa.

De flesta av oss hade t o m tid för trevlig samvaro och kunde njuta av en god middag tillsammans. Alltid så skoj med återseenden och nya bekantskaper.

Dag 2: Kl 08:30 (stående tid varje morgon) morgonen därpå bar det av till Noto, tronande högt upp på en klippa. Stadsplanen har formen av ett hjärta, lustigt nog. Åtskilliga platser och utgrävningar inne i stan gav oss en känsla av hur man levt och bott och underhållit sig med. Vi gick omkring i en riktig spökstad, kan man nog säga.

Dags för Syrakusa med dess intressanta grekiska historia. Här föddes Arkimedes och här har Platon vandrat omkring. Greker, romare och byzantiner m fl har härskat här genom århundraden.

Legenden om vår ”Sankta Lucia” härstammar från Syrakusa. Här blev hon helgonförklarad på 300-talet.

Vi beundrade den berömda katedralen, ruinerna av Apollotemplet och åtskilliga andra utgrävningar av anfiteatrar och grottor med otäcka hemligheter.

Vi bodde på Hotel Kaos Agrigento denna natt. Innan middagen bjöd Elizabeth på förfriskningar och trevligt mingel. Tusen tack Elizabeth!

Dag 3: 08:30 igen nästa morgon för resa till Tempeldalen, ”Valle dei Templi”, en av världens mest otroliga ställen. Många av templen uppfördes för att hylla de grekiska gudarna, bl a Zeus, Herakles och Hera. De mest intressanta lämningarna var de sju doriska templen från 500- och 400-talen f Kr.

Vi for vidare till Segesta och ruinerna av dess doriska tempel beläget högt uppe på en höjd med utsikt över enastående vacker natur.

Färden fortsatte till huvudstaden Palermo för middag och övernattning på Hotel Astoria Palace.

Dag 4: Jag föll pladask för Palermo med dessa rika historia. Med början långt tillbaka till 700–800-talen f Kr har greker, romare och byzantier, araber, normander härskat här. Staden är alltså starkt präglad av alla dessa kulturer. Här levde t ex öst och väst, muslimer, judar, kristna tillsammans i ömsesidig respekt.

Vi beundrade Cattedrale di Palermo, Palazzo dei Normanni, Teatro Massimo och strosade runt i en sagolik blandning av gränder och anrika byggnader med rötter från 1100-talet.

Vi hann med de välkända gatumarknaderna och fick försmak av ”street food” som vi senare på kvällen skulle få mer av.

Efter dockteater, ”Opera dei Pupi”, gottade vi oss med siciliansk ”street food” och vin.

Dag 5: Dagen därpå reste vi tillbaka österut mot Monreale där vi besökte den normandiska katedralen med dess enorma mosaikarbeten.

Vi stannade i Piazza Armerina och besökte de välbevarade ruinerna av Villa Romana del Casale, ett enormt och påkostat romerskt palats, där vi beskådade den största samlingen av romersk mosaik som någonsin upptäckts. Imponerande!

Så anlände vi till ljuvliga Diamond Hotels & Resorts Naxos–Taormina. Här skulle tillbringa de tre sista nätterna. Ett drömställe!

Dag 6: Nästa dag reste vi mot vulkanen Etna, en vacker färd genom olivlundar och frukt- och vinodlingar. Tyvärr var vädret på vulkantoppen inte roligt. Det blåste och var kyligt och dimmigt. Men kaffet var gott och värmande och humöret på topp.

Eftermiddagen i Taormina var desto behagligare med shopping, sightseeing, lunch och förfriskningar.

Redan under Romarväldet var Taormina en kurort. Under 1800- och 1900-talen var stan en lekplats för europeisk societet. Numera en underbart vacker turistort.

Dags för mingel och förfriskningar före den goda middagen på hotellet.

Dag 7: Sista dagen fick vi på egen hand för utflykter, strandpromenader, mer shopping, SPA, massage eller vila vid poolen.

Avskedsfesten firades på en vingård på de bördiga sluttningarna nedanför Etna med jättegoda viner och en sagolikt god middag. Vår mysige och skicklige chaufför, Gaetano, och Elizabeth Cederholm, vår enastående reseledare som gjorde denna fantastiska resa möjlig, blev båda avtackade.

Vilken sagolik avslutning på vår Sicilien-resa. Elizabeth, vi kan inte tacka dig nog för allt du ställde upp med. Till råga på allt, steg du upp i ottan för att skicka iväg några av oss i gryningen mot Catanias flygplats.

Vi hann t o m prata lite om nästa äventyr, kanske en vin- och matresa. Ja tack, vi håller tummarna att det kan ordnas.

Vet du, Elizabeth, ditt motto var under hela resan ”Det ordnar sig”, och det gjorde det, du, alltid!

Kram
Kickan

swea40-sicilien-ie-IMG_1211

SWEAs adminchef Katri, gruppens chaufför Gaetano och resans fantastiska organistör Elizabeth på avskedsmiddagen på vingården Foto: Inger Eng

swea40-sicilien-ie-IMG_1149

swea40-sicilien-mm-IMG_0777

Foto: Maria Manse

Bildgallerier

Dag 2: Noto, Syrakusa

Dag 3: Tempeldalen i Agrigento

Dag 4: Palermo, inkl. katedralen, dockteater (”Opera dei Pupi”) och siciliansk ”street food”

Dag 5: Monreale, Villa Romana del Casale

Dag 6: Etna, Taormina

Dag 7: Avtackning, vingården Passopisciaro